söndag 18 mars 2012

Snålrecept

Den här veckan gick otroligt fort, mycket jobb så har inte hunnit att skriva något men har däremot hunnit att fundera en hel del om kommande investeringar o sparande.
I fredags stack Nokia upp med 5% kul o se innehavet växa, frågan är dock om det kommer en rekyl neråt imorgon? egentligen spelar det inte ngn roll då jag sitter lång i Nokia.

Jag tror stenhårt på att Nokia kommer tillbaka på marknaden o den rejäla uppgången tror jag kommer under våren 2013 och sen puttra på stabilt under en längre tid. Anledningen stavas Lumia o Microsoft. Lumia är en otroligt bra mobil, snabb, snygg o helt underbar. och ja jag äger själv en Lumia, hade Iphone innan o i mitt tycke så krossar Lumian Iphonen i både design, funktionallitet o slittålighet.
Kommer det även en surfplatta inom snar framtid med W8, kan det bli riktigt roligt att vara aktieägare i Nokia.



Om man vill dra ner på matkostanderna utan att dra ner på kvaliten, så rekommenderar jag starkt att man gör en matpaj lite då o då. blir mycket mat o kostar i stortsett ingenting, ett riktig snålpaj är kassler o broccoli paj, portionspriset på den jag lagade är 5kr.  Kassler kan man nästan jämt hitta bland annons varorna, nu den här veckan kan man köpa för 29kr kg. bara o strimla upp o sen in i frysen, Broccoli är inte heller särkilt dyrt.


Kassler o  Broccolipaj
4-5 matlådor
Botten.
125g kallt smör
3dl  vetemjöl
2msk kallt vatten.
Knåda ihop till en deg, tryck ut i en pajform och in i kylen i en halvtimma ungefär.
sätt ugnen på 200 grader. ta ut pajformen  från kylen o nagga bottnen med en gaffel. och förgrädda i ugnen i 10-12 minuter

Fyllning
250g Strimlad kassler
300g Broccoli
3 ägg
3dl mjölk
salt o peppar
Koka upp vatten ha  i broccolin, låt koka i några minuter häll sen av vattnet och hacka broccolin.
strimla kasslern.
Blanda Ägg, mjölk, salt o peppar o vispa upp lite lätt.
Ta ut de förgräddade pajskalet, i med den hackade broccolin o kasslern, häll sen över äggstaningen o in i ugnen o 30-35 minuter på 200 grader. Bra för bådeplånbok o själ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar